donderdag 10 juli 2014

Mens en zingeving - wie of wat geeft zin aan mijn leven?

Voor mij is de zin van het leven, gewoon er het beste van maken. Waarom kiezen voor iets onaangenaams als ik voor iets aangenaams kan kiezen? Ik probeer aspecten te zoeken in het leven die me gelukkig maken. Een aantal jaren geleden zat ik vast in een goedverdienende job met een zeer goed pensioen later. Maar wat had het zin? Ik deed deze job niet graag … Ik ben op zoek gegaan naar iets anders en eindelijk vond ik de job van mijn leven! Ik zie dagelijks gelukkige mensen, ik zie dagelijks lachende kinderen en dat maakt me gelukkig. Dit is de zin van het leven!
Vroeger was ik nooit op zoek naar de zin van het leven. Ik leefde gewoon en ging dagelijks door. Dit werd mij ook zo geleerd van thuisuit. Leven is werken, werken, werken en ontspanning komt later. Nadat mijn tante vroeg stierf aan kanker en nu sinds kort mijn mama ook getroffen is door deze rotziekte komt deze vraag meer en meer naar boven. Momenteel ben ik aan het zoeken naar een gezond evenwicht. Ik werk geen 60u per week meer zonder tijd te hebben voor mijn gezin, voor mezelf en om te genieten. Ik ben zelfstandige en heb een kinderdagverblijf. Een aantal maanden terug werkte ik er 50uren ter plaatse en dan nog 10 uren van thuis uit. Toen ik het nieuws kreeg van mijn mama ging ik meteen op zoek naar een oplossing. Ik heb een extra personeelslid aanvaardt om zo meer thuis te kunnen zijn. Voor mijn gezin, voor mijn kinderen maar ook heel belangrijk voor mezelf! Ik geniet van elke dag en nu heeft het leven weer echt zin voor me.  Ik moet niet meer constant denken aan werken, werken, werken. Voor het eerst in lange tijd hadden we zelfs ruimte voor vakantie. Financieel is het een stuk minder, maar we zijn wel veel gelukkiger.

Een mooi voorbeeld om de zin van het leven aan te tonen is het lied Imagine van John Lennon. Hieronder de tekst vertaald naar het Nederlands.
Mocht er nu gewoon vrede zijn, geen geloof, geen ruzie, geen armen en rijken, … Dan zou er pas leven zijn!

John Lennon - Imagine

Imagine there's no heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above
us only sky
Imagine all the people
Living for today...

Imagine there's no countries
It isn't hard to do
Nothing to kill or die for
No religion too
Imagine all the people
Living live in peace...

You may say I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will be as one

Imagine no possessions
I wonder if you can
No need for greed or hunger
A brotherhood of man
Imagine all the people
Sharing all the world...

You may say I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will live as one


Geen opmerkingen:

Een reactie posten