woensdag 2 juli 2014

Mens en medemens - Mijn casus

Ik koos als casus voor het forum over het bestraffen van de leerlingen bij het niet/laattijdig indienen van een taak.

Dit is de link: lerarenforum

Ik vind de meningen op het forum tegenstrijdig. De ene zegt dat een 0 terecht is, de andere dan weer niet en wilt de leerlingen meer tijd geven. Ik ben het persoonlijk eens met meerdere meningen. Ik vind dat men op een bepaald moment een 0 moet kunnen geven als de taak niet ingediend is. Zo zou ik zeggen tegen de leerlingen dat als het 1 dag te laat is, maar de helft van de punten kan behaald worden en bij 2 dagen te laat een 0! Ik zou dit van in het begin toepassen. Ik zou dit ook vooral doen omdat het anders veel te veel werk is om deze administratie bij te houden. Want in het secundair onderwijs sta je namelijk voor meerdere klassen en komt er wel wat bij kijken om alles bij te houden.
Wat ik dan weer niet zou doen is de leerlingen de kans geven om hun taak later te maken in een strafstudie of tijdens de middagpauze. Toch niet voor nog steeds hetzelfde van de punten. Dan zullen ze zeker denken ‘ oh, dit is gemakkelijk ik maak mijn taken niet meer thuis, ik doe het dan wel eens tijdens de middagpauze ‘ Dit zorgt ervoor dat de leerlingen geen discipline en stiptheid meer zullen leren. En deze twee zijn namelijk zeer belangrijk tijdens hun latere leven en tijdens het uitoefenen van hun job want ze zijn het gewoon om nooit iets af te werken tegen de deadline.


Als ik het ethisch model uit de cursus toepas dan moet ik mijn mening zeker aanpassen.
Ik vergat dat het belangrijk is om dialoog te voeren met de betrokkenen. Ik moet overleggen met de leerlingen in verband met de taken. Misschien hebben ze al heel veel werk voor die deadline en zal het de meesten niet lukken om deze taak er nog bij te nemen. Door even te polsen wanneer ze een rustige periode hebben voor taken, kan ik de deadline al aanpassen om zo meer kan te hebben dat de taken op tijd afgewerkt worden.
Ik houd rekening met de leerlingen die het wat moeilijker hebben en begeleid hen meer in het plannen van de taken. Na de les kan ik eventueel met hen samenzitten om hun planning te bekijken en bij te sturen indien nodig.
Als dit allemaal op punt staat kan ik zorgen voor een goeie deadline. Als de taak toch niet op tijd is, dan kan de leerling die tijdens de middagpauze of avondstudie afwerken. Is deze pas de volgende dag afgeleverd, dan kan de leerling maar kans hebben op de helft van de punten. Is de leerling 2 dagen te laat dan is het onherroepelijk een 0.
Merk ik dat bepaalde leerlingen herhaaldelijk te laat zijn of de dag zelf nog de taak maken of hem gewoon niet indienen, dan moet ik daarop ingrijpen. Ik roep de leerlingen apart bij mij om het probleem te bespreken. De leerlingen moeten inzien dat een deadline zeer belangrijk is om te volgen. Ze moeten inzien dat stiptheid belangrijk is in het latere leven en in hun job. Als ze daarmee nu niet kunnen omgaan zullen ze het later moeilijk hebben om een job te vinden en te houden.
Ik bekijk hun moeilijkheden en probeer samen met hen oplossingen te vinden.
Deze oplossing zorgt voor veel extra administratie maar ook voor veel tijd. Maar alleen zo kun je ervoor zorgen dat de leerlingen sneller stipt zullen zijn en op tijd zullen zijn zonder sancties in te voeren.
Mijn mening werd gevormd door mezelf en met behulp van de verschillende meningen van de leerkrachten op het forum, blogs van medestudenten en het ethische model uit de cursus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten