zondag 27 juli 2014

Mens en natuur - Hoe groen ben ik zelf ?

Hoe groen ben ik zelf? 

Keuze: Gelaten ontkenner, onschuldige wachter, geremde hoper of groene doener.

Ik mag mezelf indelen in de groep van de groene doeners! Ik prijs mezelf gelukkig dat ik dit meekreeg van thuisuit. Dit spaart niet alleen veel verloren energie uit, maar ook een hoop centen!
Thuis wezen mijn ouders mij er altijd op dat ik nooit mijn gsm-lader liet zitten in het stopcontact. Ook onnodig lichten aansteken mocht niet. Ik moest altijd met de fiets naar school of met het openbaar vervoer gaan werken. Mijn rijbewijs halen was volgens hen nog niet nodig en gelijk hadden ze! Sinds ik mijn rijbewijs heb ben ik toch wat luier geworden.
om nog een voorbeeld te geven. Mijn ouders vonden het zeer belangrijk dat ik alles leerde eten. Ikzelf was absoluut niet gek op vegetarisch of vis en at veel liever een stuk vlees. Maar … Donderdag veggy dag en maandag/vrijdag visdag! Mijn moeder ging verse vis halen en we konden smullen. Ik heb alles leren eten en ben daar enorm blij om. Dit is extra kennis om door te geven aan mijn kinderen. Ik heb een kinderdagverblijf en mijn jeugd trek ik door. Donderdag is vegetarisch voor iedereen en de vrijdag eten we altijd vis. De maandag reserveer ik meer voor rijst, pasta, couscous,… Zodat het niet elke dag aardappelen is.
Ook verse groenten en fruit zijn nog steeds enorm belangrijk. Vroeger altijd biologisch van de plaatselijke boer, dus nu ook nog steeds onze lekkere verse seizoen groentjes en fruit van de boer.
Vroeger woonde ik met m’n ouders in een klein rijhuisje zonder tuintje. Behalve onze potjes verse kruiden in de keuken hadden we geen mogelijkheid om onze ecologische voetafdruk te verkleinen door composthoop, kippen, moestuintje,. … Gelukkig is dit nu zelf mogelijk. Dit was dan ook de vereiste voor ons huis. Een tuin met plaats voor kippen, composthoop en een moestuintje. We telen een mooie oogst patatjes, worteltjes, winterprei, kruiden, …. Zelf en hebben ook 3 fruitbomen.
De kippen eten ons keukenafval en de rest vliegt in de composthoop.
Een volgende vereiste voor ons huis was de mogelijkheid om te verbouwen. We hebben intussen superisolerend glas gestoken, vloerisolatie met vloerverwarming, gevelisolatie, zonnepanelen,…
Dit verlaagt ons verbruik maar ook onze ecologische voetafdruk.


Kloof tussen attitude en mijn gedrag.

Wat ik wens is ook wat ik doe. Ik ben enorm gedreven bezig met natuur en milieu dus ik doe het ook gewoon. Voor ons is dit een levenswijze geworden. Het enige jammere is dat wij dagelijks zouden vegetarisch eten maar helaas laat onze portemonnee dit nog niet altijd toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten