zondag 27 juli 2014

Mens en natuur - mijn ecologische voetafdruk

Ik berekende mijn ecologische  voetafdruk en ben zeer tevreden met mijn resultaat. Ik had het veel minder verwacht. Ondanks dat wij nog jaarlijks op reis gaan met onze wagen, nooit het openbaar vervoer gebruiken ( wel met de fiets ) heb ik toch een goed resultaat.
Wij gaan enorm milieubewust om met alles voor de rest. Wij gaan geen wintergroenten eten in de zomer, wij gaan geen fruit eten die van de andere kant van de wereld komt. Wij eten voornamelijk bio afkomstig uit De Hogen Akker ( een lokaal biobedrijfje ) , ook vers vlees van onze kwaliteitsslager. Brood bakken wij altijd zelf en we hebben ook een eigen klein moestuintje.
Gemiddeld hebben wij slechts 1 vuilniszak per maand. Petflessen worden bij ons niet gekocht. Enkel de brikken van de melk vliegen bij het PMD. Wij maken onze frisdranken met de Soda Stream en drinken water uit onze Brita Kan. We hebben kippen en een composthoop, die al heel wat afval opslorpt. En we hebben het voordeel dat we nog lekkere eitjes hebben!

Onze ecologische voetafdruk ligt veel lager dan het Belgische gemiddelde, dat maakt ons blij. Waar we misschien toch meer aan moeten werken: Minder onze wagen gebruiken. Jammergenoeg moet ik nogal ver naar m’n werk. Mijn man gaat altijd met de fiets werken. Hij brengt de kindjes met de fietskar naar school. ’s Avonds haal ik ze op met de wagen en stop de fietskar in de koffer. Eventueel moet ik eens zoeken naar een oplossing om toch met de fiets te kunnen gaan werken?
We moeten meer het openbaar vervoer gebruiken om verre afstanden te overbruggen. Momenteel nemen wij zo vaak de wagen dat we nerveus worden van het verkeer, de parkeermoeilijkheden. Eigenlijk zou het openbaar vervoer al zorgen voor minder stress en een kleinere ecologische voetafdruk.
Ik ben zeer blij dat zowel mijn man als ik zoveel milieubewustheid meegekregen hebben van thuisuit! We geven dit ook mee aan onze kinderen. Onze kinderen krijgen hun eigen brooddoos mee naar school en een herbruikbare fles met kraantjeswater. Voorverpakte koekjes ga je nooit in hun boekentasje terugvinden, want die komen niet in huis. Ze krijgen een stuk fruit mee en een koekje in een koekjesdoosje. Ze zijn het niet anders gewoon en ook op school wordt het zo gevraagd. Onze kinderen volgen Steineronderwijs en daar is milieu en groener leven zeer belangrijk.

Na het lezen van het artikel over 40 dagen zonder vlees, ben ik zeker akkoord. Wij zouden volledig vegetarisch door het leven willen gaan. Alleen laat onze portemonnee het niet altijd toe. We proberen thuis minstens 3X per week verse vis te eten en 2X vegetarisch. Dit kost ons een grote hap uit ons budget. Daarnaast moeten het altijd bio groenten en fruit zijn op ons bord en die zijn tegenwoordig niet goedkoop meer.
Mochten de Belgen meer vegetarisch eten, zullen de prijzen misschien zakken en dus ook de ecologische voetafdruk. Jammergenoeg zijn de meesten nog niet bekend in de vegetarische wereld. Ze trekken al hun neus op zonder te proeven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten